Spolky inspirativní
Nabízíme konkrétní medailonky od spolků, které se rády podělí o své zkušenosti nebo se naučí něco nového.


Kontaktní info:
www.facebook.com/dobraskolauhrineves/
Praha 22- Uhříněves
Ing. Radka Motlochová radka.motlochova@eduzmena.cz
Mgr. Zuzana Straková zuzana.strakova13@gmail.com
Dobrá škola Uhříněves
Vznikla zhruba před třemi lety jako neformální uskupení několika (dvou) maminek, které chtěly do jinak velice konzervativní pražské městské části přinést nové pohledy, nový vítr.
V Uhříněvsi byl dlouhodobě žitý narativ, že rodiče nemají do školních záležitostí mluvit, protože jim nerozumí. Mají vyslat dítě do školy a být šťastni, že bylo dítě vůbec přijato. V tomto duchu funguje také rodičovský spolek při naší škole, řízený vedením školy. Proto jsme se rozhodly naše aktivity organizovat mimo školu a neformálně.
Pořádáme rodičovské kavárny v místní kavárně (nyní na místní faře) na různá témata, která rodiče zajímají či tíží. Od kariérového poradenství, wellbeing, po efektivní podporu svého dítěte při učení. Na tato setkání se snažíme zvát primárně jako řečníky odborníky z naší městské části, pokud se nepodaří, sáhneme dál. Kromě rodičů a žáků, zveme také místní učitele, vedení škola a pracovníky MAPu. Snažíme se o vzájemné propojení.
Z nabízených témat se nám nejvíce osvědčila témata, které rodiče bezprostředně pálí a ve škole jim není věnovaná dostatečná pozornost Typicky při změnách v přijímacím řízení. Naším cílem je vždy praktické informace rozšířit o další osvětu a zasadit je do kontextu.
A co se týká finančního zajištění a PR. Jako nízkonákladová varianta pro šíření se nám osvědčila fb stránka ( https://www.facebook.com/dobraskolauhrineves/), kam jsme přizvali přátele ze své bubliny a při každé další akcí šíříme mezi účastníky. Na této FB stránce také sídlíme různá vzdělávací osvětová témata s přesahem mimo Uhříněves. Odborníky i prostory se snažíme získat dobrovolnicky, s tím, že účast je také bezplatná. Víceméně jsme zatím i v tomto úspěšní :)
Spokojení lišáci Přelouč
Každá velká změna začíná malým krokem. V mém případě to byl moment, kdy jsem jako máma dvou synů začala hledat školu pro svého předškoláka. Do té doby byl náš život naplněný běžnými radostmi - výlety do muzeí, sportováním, objevováním světa. Netušila jsem, že hledání té správné školy otevře dveře do zcela nového světa vzdělávání.
Začalo to nenápadně. "Aha, existují školy, kde se neznámkuje?" byl můj první moment překvapení. Následovaly další objevy - školy, které tráví jeden den v týdnu v přírodě, možnost domácího vzdělávání, komunitní školy. Každý nový poznatek mě vytahoval z mé komfortní zóny a nutil přemýšlet jinak.
Cesta za změnou však nebyla jednoduchá. Návštěva veletrhu svobodných škol přinesla nadšení, ale prezentace jedné z nich nás s manželem spíše znepokojila. Období uzavřených škol během pandemie jen zvýraznilo, že současný systém má své limity. Naštěstí jsem nebyla sama - potkávala jsem další maminky, které sdílely podobné myšlenky a obavy.
Z těchto setkání a společné touhy po změně se zrodil spolek Spokojení LIŠÁCI. Název není náhodný - odráží naši vizi vychovat děti, které budou nejen spokojené, ale také chytré jako lišky. Děti, které dokáží využít své talenty, poradí si v nepředvídaných situacích a nebojí se chyb, protože je vnímají jako součást učení.
Časem jsme zjistili, že změna musí přijít i zdola. Snažili jsme se komunikovat s místními školami, navrhovali jsme alternativní programy jako "Začít spolu", dokonce jsme své zkušenosti sdíleli v poslanecké sněmovně. Pochopili jsme, že mnoho lidí žije ve své bublině a netuší, že vzdělávání může vypadat jinak.

Největší prozření však přišlo s uvědoměním, že klíčové není ani tak prostředí školy, jako prostředí domova. Ráda používám přirovnání k přístavu - domov je bezpečným místem, odkud naše děti každý den vyplouvají na svou plavbu za poznáním. Někdy je moře klidné, jindy rozbouřené, ale vždy se mohou vrátit do svého přístavu.
Dnes se ve spolku zaměřuji především na podporu osobního rozvoje dětí na prvním stupni a na akce, které spojují rodiče s dětmi. Místo bojování proti systému vytváříme prostředí, kde děti mohou získat zdravou sebedůvěru a pevné základy pro život v neustále se měnícím světě.
Tato cesta mi ukázala, že změna ve vzdělávání není sprint, ale maraton. Není to o revoluci, ale o postupné evoluci - o vytváření prostoru, kde se děti mohou rozvíjet v souladu se svými přirozenými talenty a zájmy. A především o tom, že každý rodič může být součástí této změny, stačí jen otevřít oči novým možnostem.