Často kladené otázky
Vy máte otázky a my máme nebo umíme získat odpovědi.
Protože do škol posílají svoje děti. Rodiče by měli být považováni za partnery, kterým na vzdělávání vlastních dětí záleží. Chceme, aby komunikace mezi školou a rodiči probíhala otevřeně, aby rodiče věděli, jak získat potřebné informace, a mohli se podílet na řešení problémů, na než jejich děti ve škole narazí.
Respektujeme aktuální stav českého školství a problémy, s nimiž se potýká a víme, že se týká celé společnosti. Naším cílem ovšem není okamžitá systémová změna. Chceme spíše podpořit rodiče a drobnými krůčky přispět k tomu, aby se děti mohly vzdělávat smysluplně a s radostí. Učitelům a školám chceme jejich práci usnadnit, nikoliv znepříjemnit. Záleží nám na kultivaci komunikace a budování důvěry. Rodiče chápeme jako partnera, na kterém leží největší zodpovědnost za rozvoj vlastního dítěte. Jeho úlohou však není školu kontrolovat, ale zajímat se o vzdělávání a aktivně se do něj zapojovat.
Vybíráte pro své dítě základní školu a nemáte jasno v tom, která je ta pravá? Nebo už jste vybrali a nevíte, co v ní vaše dítě čeká? Tak pojďte zjistit, čeho si máte všímat, když do školy vůbec poprvé vstoupíte.
Doporučujeme videa z dílny ČTEDU nebo nový dokumentární seriál Jak se dělá dobrá škola v koprodukci České televize a EDUin, o. p. s.
Školská rada by mohla být ve škole velmi funkčním a mocným orgánem. Mohla by, ale většinou není a sklouzává k naprostému formalismu. Proč školské rady často nefungují a jak je můžeme rozpohybovat vysvětluje ve videopřednášce Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin, o. p. s.
Důležitý kontext naleznete také na webu skolskerady.cz
Osnovy (jak si je zpravidla pamatujeme) už od roku 2005 právně neexistují. Učitelé by se měli řídit dvěma programy, a to je Rámcový vzdělávací program (říká, CO obecně se mají děti naučit) a Školní vzdělávací program (konkrétní obsah učiva i to, JAK se to naučí).
Školní vzdělávací program hledejte na webu vaší školy nebo si o něj řekněte vedení základní školy. Fakticky jde o veřejný dokument.
Školským ombudsmanem je aktuálně PaedDr. Ladislav Hrzal. Fakticky nemá výkonnou pravomoc, není odvolacím orgánem ani stupněm řízení v ministerstvu. Jeho role je preventivní a může být také mediátorem případných sporů, především ve školách a školských zařízeních.
Na to jsme se zeptali Jany Neumajerové, místopředsedkyně Spolku Montessori cesta při ZŠ a MŠ Na Beránku v Praze, a Mirky Kellovské, zástupkyně ředitele pro program Montessori na téže škole. Celý rozhovor zde.